23 Julai 2011

Mengenal diri

Assalamualaikum, harap korang sehat semua. hari ni pakcik nak story sket mengenai beberapa tahap blockage diri yang harus kita pecahkan. Stage ni cuma mengenal diri.

     First thing ape yang kita perlu tahu, kita ni mempunyai berbagai-bagai kelemahan kerana kita adalah manusia biasa. Thats why kita susah nak dapatkan sesuatu yang kita nak kerana diganggu unsur-unsur semulajadi yang menebal dalam diri. Kita tak boleh salahkan orang lain jika kita gagal mencapai sesuatu, mesti ada perkara yang tidak dapat ditunaikan walaupun perkara itu mudah. Kita sememangnya tak suke jika ada seseorang mengutuk kita kerana itu adalah perkara normal bagi setiap manusia. Walaupun mungkin ia ialah sekadar perkataan ataupun cacian, taupun nasehat jangan ambil mudah kerana itu boleh dijadikan kajian utk mengenal diri sendiri mengikut kekerapan orang lain. Ego dalam diri tu tetap ada , terpulang pada individu bagaimana cara memikirkan dan juga mendalami apa yang tersirat dalam apa yang dikatakan kepada kita. Kita takkan sedar diri kita melainkan diberitahu oleh orang lain. Ape yang akan timbul hanyalah perasaan marah menyelubungi di segenap pemikiran, mungkin kerana malu atau tidak dapat menerima apa yang didengar. Orang lain takkan memberitahu perangai kita yang tidak disukai melainkan kita bertanya ataupun orang itu dengan sendiri memberitahu secara jujur dan ikhlas. Bila ada orang mengatakan kita 'boros' contohnya cuba kita amati dimanakah kesilapan diri kita yang membuatkan kita ni boros, adakah boleh diterima atau tidak? ataupun itu sekadar tohmahan. Jika egois tu tak dapat dibenamkan tiada apa yang boleh diperbaiki. Tujuan kita mengenal diri ini tidak lain hanyalah untuk memperbaiki kelemahan diri sendiri supaya menjadi lebih baik. Sifat semulajadi diri adakalanya adalah amat sukar untuk diubah, mungkin juga kerana faktor genetik ataupun cara hidup yang sememangnya sedemikian. Tidak ramai yang dapat membina tembok diri, disini ingin saya terangkan tembok itu adalah pemisah antara sedar dan egois. Cuba terima dan anggap kutukan itu adalah benar jika berulang kali diberitahu sedemikian, jangan lupa memperbaiki kesilapan itu. Tiada perkara yang sukar jika mahu berubah. Pokoknya diri sendiri, jika degil jua itu hak masing-masing. Hiduplah dalam keadaan seperti biasa diri kamu. Ada perkara yang baik dan ada juga perkara yang buruk dalam diri kita. Itu adalah hakikat hidup. Setiap orang mempunyai kelebihan masing-masing.

     Ada ke tidak perkara yang tidak disukai dalam diri anda iaitu perkara yang kurang elok yang tidak dapat bertahan lama bila diubah? Jika ada maknanya anda seseorang yang mengambil berat soal diri. Jika tiada anda hanyalah seseorang yang hidupnya sekadar hidup, kosong dan paralized. Peningkatan terhadap sahsiah diri tiada kemajuan. Bangkit dari tidur adalah sukar jika kita tidak membawa diri sendiri untuk bangun, tetapi mati itu ketentuan anda tidak boleh menghalang. Banyak perkara yang perlu diperbaiki dari hari ke hari. Renunglah diri sendiri bagaimanakah diri kita dimata orang lain. Jika anda merasakan diri anda adalah yang terbaik dan paling benar sanggahan didalam minda anda akan hanyut bersama perihal yang dibekalkan. Orang lain takkan gelakkan kita jika tiada perkara lucu, orang lain takkan memarahai anda sekiranya anda tidak membuat masalah, tiada perkara tidak bersebab berlaku. Apepon tetap terpulang kepada individu. wallahualam..

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)