12 Disember 2010

XPDC satu kenangan aku

XPDC-DARJAHSATU
Dengar je Xpdc mungkin skg ni ramai yg dah tak tau kumpulan muzik rock tanahair yg dulu penah menjadi kegilaan bebudak remaja. Mana2 pegi mesti dgr lagu Xpdc dinyanyikan tak kire la radio ke ataupun mulut.
Album pertama XPDC-darjah Satu adalah album pertama yg aku dgr dr kumpulan ni, masa tu aku tak igt brape umur aku. Yang aku ingat kalau dgr lagu C.I.N.T.A je teringat masa pegi jalan-jalan dgn abg aku masa lepas hujan. Masa tu jugak aku baru je lps blaja naik basikal so dgn banggenye aku mengayuh smbil bernyanyikan lagu C.I.N.T.A . Sampai skg aku igt that moment. Abg aku punya keja la ni sbb dia antara rockers sejati yg aku kenal masa tu. Search, Xpdc, Lefthanded. Metallica memang abg aku tapau habis dgn gitar dia. Lepak kat bawah pokok manggis depan rumah atok aku dgn kawan2 dia dgn beberapa gitaris kampung. Rambut ala rock 90'an, kasut Aliph buatan Bata yg dh pupus tu dan dress up yg betol2 rock menguja aku tuk jadi mcm mereka hehehe. Tapi masa tu aku masih kecik lom skolah pon so aku tmpg tgk jela smbil jadi penyanyi latar hahaha..

Ni antara tajuk2 album Darjah Satu-XPDC kat bawah tu ada link untuk korang download satu album terus.

  1. Raja kertas
  2. Aku dan sesuatu
  3. Pelesit mata sebelah
  4. C.I.N.T.A (instrumental)
  5. Gerak 2000
  6. Bukan milik aku
  7. Abadikan tragedi
  8. Cermin dunia
  9. Jangan tak mandi
  10. C.I.N.T.A

XPDC-TIMUR BARAT
Album kedua Xpdc iaitu Timur Barat 1993 ada sedikit perubaha pada struktur lagu sbb lagu2 dlm tu ada sedikit lebih keras dari album Darjah Satu. Tapi masih ada lagu yang agak slow tuk wat layan2. Boleh aku katekan album ni the best lah sbb banyak lagu2 dlm tu yg match ngan life aku masa tu. Sampai sekarang pun aku msh layan lagu2 drg dari album ni bila aku boring. Vokal si Mael org muar a.k.a kampung aku suara dia mmg best. Dari dulu sampai sekarang sama jer suara dia. Ada gak aku terserempak ngan dia kt muo dulu. Tp skg ni dgr dia dh jadi mat per. Apa nak jadila ko Mael. Kalau rasa2 korang yang mmg peminat album Xpdc album ni leh la tgk list lagu ni dan download album link pun aku bagi terus.

  1. Cinta kenangan silam
  2. hamba abdi
  3. Ikatan
  4. Lagu dari aku
  5. Penyakit gatal
  6. Hairan bin ajaib
  7. Talam dua muka
  8. Cinta kenangan silam (instrumental)
  9. Cekal
  10. Impian seroja

XPDC-KITA PENG YU
Antara Album yg mempunyai kualiti sound dan effect yang termantap ialah album ketiga iaitu 'Kita Peng Yu' . Sebenarnya aku hampir lupa nak masukkan cerita mengenai album ni tapi akubat ada seorang sahabat yang dah komen kt post ni aku terus edit supaya aku dan korang tak ketinggalan untuk download dan dengar balik lagu-lagu dari album ni. Terima kasih banyak bro! Memang tak patut aku tinggalkan album ni sebab ni antara yang paling keras penah Xpdc keluarkan. Sound yang agak raw untuk kita dengar masakini. Lau lagu dalam album ni juga antara ter 'hot' dimnainkan di radio tempatan dan jiran kita Singapura. Antara deejay radio yang banyak membantu kumpulan Xpdc ini ialah Isma Halil Hamzah (sory abg isma kalau salah taip nama) dalam rancangan Rennnntakkkk. Kalau tak silap radio THR-time highway radio. tak penah miss beb hahaha.. Okla cakap banyak tak gune sila tgk tajuk2 lagu dan download percuma  :)

  1.  Bahalol
  2. Nafisa
  3. John Jenin
  4. Kita Peng Yu
  5. Kabus semalam
  6. Selendang merdeka
  7. Hijau bumi tuhan
  8. Ntahapahapantah
  9. Titian Perjalanan
  10. Sentuhan Xpdc
DOWNLOAD ALBUM KITA PENG YU

 XPDC-BRUTAL
Setelah sekian lama aku menunggu lebih 4 thun kemunculan album baru last2 keluar gak album Brutal-Xpdc tahun 1997. Masa ni aku dah tingkatan satu, Banyak lagu2 dari album ni dimainkan di majlis2 kenduri kahwin di serata Johor ketika tu. Antara lagu2 yg menjadi permintaan muda mudi pd setiap kali ada jemputan band pada malam hari di rumah pengantin. Antara lagu yg paling aku minat dlm album ni 'Aku masih disini dan Hentian ini'. Tangkap syahdu beb hahaha...macam biaser aku list kan tajuk lagu utk korang download album Brutal ni skali.

  1. Tak nak jadi soh chai
  2. Hentian ini 
  3. Hidup bersama
  4. tinggalkan semala
  5. Aku takkan bising
  6. Senapang patah
  7. Cempedak jadi nangka
  8. Aku masih disini
  9. Semangat yang hilang
  10. Apa nak dikata

Empat album ni aku rasa mmg tiada gantinya dari album2 Xpdc yang lain. Selepas dari album ini Xpdc muncul dgn album Samurai dengan gandingan vokal baru iaitu Ali dari kumpulan Terra Rossa yg penah hit dgn lagu Bunga Angkasa. Xpdc juga muncul dengan album2 lain antaranya Rasopariso sekembalinya Mael pada kumpulan Xpdc. Tapi 4 album ni mmg class dan akan aku abadikan lagu ni sampai bila-bila. Good luck XPDC!!

Hyprobulksms

4 ulasan:

penaberkala berkata...

tu dia, semua lagu utk setiap album ada
ni peminat xpdc kaw2 punya,haha

tp lagu C I N T A tu layan gak time kecik2 dolu


tq follow, salam kenal

faizalfretless berkata...

haha membesar dgn lagu2 drg bro hehe salam ukhwah :)

Tanpa Nama berkata...

ko tetinggal satu album....
Kita Peng Yu...
album terbaik XPDC sepanjang zaman...

XPDC skrg dh tak macm dulu..
zaman sudah berubah..
generasi skrg sudah layan pelbagai genre muzik ..
rock sudah ke belakag..

Mael????
ntah ape kena dah mamat ni..
memandanagkan dia orang kampung ko,,nasihat la skit suruh berubah..
umur pon 40 lebih, tua dah..

baru ni XPDC show dgn Ali balik...
Mael ntah ke mana..
bila live memang hancur..
gabra ke ape tak tau la..
dulu2 masa zaman timur barat/darjah satu tak macam tu..

faizalfretless berkata...

halllamak...tima kasih banyak2 tu la aku dok bingung album mana lah yg aku tertinggal...btol ckp ko tu wahai si anynomous hehe...album peng yu la yg effect dia gempak sket...nnt aku update post ni keh....terkilan tertinggal album pengyu hehehe... trimas2 :) cayalah ko mmg rockers sejati!!

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)