18 Januari 2013

Penyebab syurga dan penawar dosa

       Dalam perjuangan menuju kasih Allah, kita diduga dan diuji dengan bermacam-macam perkara dimana keimanan kita cukup tercabar dan mungkin tumbang dengan serta merta. Melihat jijiknya diri yang dulu dan rasa bertuahnya melihat diri yang kini yang mungkin kita boleh harapkan. Kita manusia biasa, tidak lari dari kesalahan kesilapan yang bila dilihat semula hanyalah satu penyesalan hidup yang berganda-ganda

       Rahmat Allah takkan putus bagi mereka yang selalu berfikir dan selalu memaksa diri kembali kepada jalan yang bernar. Jauhkan la dari amarah yang cuba menguasai diri supaya berpaling kerana geram pada yang Esa, kerana merasa tiada rahmat Allah lagi didalam hidupnya. Saya percaya, sejauh manapun kita dengan Allah tetap akan diberi keampunan walau sebanyak buih-buih air dilautan. Mungkin kita rasa diri kita sudah tenggelam dalam kezaliman, tergolong dalam orang-orang yang kufur atau munafik, tetapi Allah itu kan maha pengampun. Berdosa jika menidakkan sifar Allah yang maha pengampun. Percayalah, pintu taubat senantiasa terbuka. Sememangnya Allah itu maha adil, tetapi pada masa yang sama Allah mempunyai sifat kepada semua 'maha' perkara yang baik-baik. Tidak sekali Dia maha jahat. Bertuahnya kita dilahirkan sebagai seorang muslim yang terlindung dari agama kafir.

       Mungkin dalam perjuangan kita untuk kejalanNya amat sukar dan boleh jadi amat mudah. Jika merasa susah tidak mengapa kerana itu bermakna masih banyak perkara yang perlu kita ketahui dan pelajari. Contoh paling senang ialah bagaimana melawan nafsu. Nafsu perosak iman, boleh dikawal melalui ilmu yang cukup. Bukan ilmu ghaib atau apa sekali pun ilmu selaim ilmu islam. Tetapi ilmu tulen dari kalamullah iaitu Al-Quran. Kita ada panduan hidup sebagai umat islam. Tujuannya adalah untuk memudahkan kita, menjadikan ia panduan dan sempadan hidup yang sementara ini. Renunglah sebentar dimanakah kita di sisi Allah swt. Saya sendiri tidak pasti dimana saya, tetapi in syaa Allah akan kita cuba untuk menunaikan segala yang termampu dalam hidup kita ini. Ya Allah, peliharakanlah kami selaku hambaMu yang lemah ini, beriaknlah kami peluang, bukakanlah hati sanubari kami sepenuhnya untuk Mu ya Allah. Kami berdosa ya Allah maka ampunilah kami sekalian umat nabi Muhammad saw.

        Masih merasa hairan dalam hidup ini, mengapa bila kita terlupa solat atau sengaja meninggalkan puasa dan perkara bersangkutan dengan tidak menunaikan kewajipannya tetapi kita masih boleh menghirup udara yang segar ini dengan selesa. Makan minum yang sedap seperti biasa, bukankah kita telah melupakan tuhan kita waktu itu? Allah maha pengasih lagi maha mengasihani. Masyallah..Hebat kasihNya terhadap kita walau kita alpa. Semua itu tidak hairan lagi kerana tauhid kita hanya pada Allah yang selalu sayangkan kita selama ini. Tidakkah kita terfikir mengapa kasih yang banyak Allah curahkan pada kita tapi kita masih sombong, ego dengan sebatang tubuh ini? Petunjuk itu semua orang merasai, cuma bagi yang menganggap ia perkara remeh temeh maka mungkin sekadar ucapan Alhamdulillah tidak terucap.

       Hujan yang turun, angin yang meniup pokok-pokok menghijau, sinaran cahaya matahari, dan udara yang selalu menyegarkan adalah nikmat yang percuma. Tetapi ia adalah salah satu petunjuk untuk kita berfikir kenapa Allah memberikan keindahan semua ini. Janganlah kita sesekali lalai dan lupa akan perintahNya..Matikan kami dalam iman dan jalan yang kau redhai ya Allah.....In syaa Allah.



2 ulasan:

fadh leyanie berkata...

perkongsian berguna. :D

faizalfretless berkata...

thanks fadh...

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)