21 Januari 2013

Ekspidisi Kuching-Serian-Tebedu

Semalam kebosanan, tengok motor kapcai aku rasa teringin nak long distance. Tak tau nk plan pegi mana, hari pun masih pagi..Lepak-lepak tengok jam dan pukul 12 tengahari, cuace redup plak lagi la aku gian nak menjelajah..Tak set kat otak nak pegi mane, lepas tibai roti telur sekeping kt selera warisan aku gerak isi minyak bagi full tank. Hmmm..masih memikir manelah aku nak pegi sorang-sorang diri ni. Last-last aku gerakkan moto aku ke serian. Dalam hati cakap nak pegi Sri Aman lagi nak tido sane satu malam. Tapi jauh sikit la 3 jam. Tiga jam kt sini tak macam kat semenanjung jalan elok pam minyak pun banyak.

Lepas isi minyak tu aku pun gerak dengan lajunya menuju serian. Hentam la janji dapat release tension aku atas motor ni sorang-sorang takde sape kacau. Dalam perjalanan ade gerimis sikit-sikit. Ahh lantak la tak lebat kut. Lepas satu jam sampaila pekan serian, isi minyak full isap rokok sebatang sambil fikir mane nak tuju. Tup tap tengok ada signboard Tebedu, border Malaysia dan Indonesia. Terussss aku gerak tak lengah-lengah lagi sampaikan rokok kat tangan pun baru tak sampai setengah. zasss....Sambil jalan tu aku suka menikmati alam ciptaan ilahi sepuas-puasnya..Tu antara tujuan aku kembara la. Lepas setengah jam melalui jalan Serian-Tebedu aku jumpe satu bukit. Tinggi la pulak bukit tu sampai moto aku panjat pakai gear 2 tu pun macam nak tak nak naik...Tapi lepas dah sampai atas perghh view memang cantik, kalau kat gambar ni memang kurang cantik la. Lepas sat atas bukit tu sambil snap pic untuk tatapan masa akan datang aku macam biasa.


Menghijau jer pemandangan sepanjang jalan, bebas dari gangguan pembangunan. Masa balik aku terai bawak laju-laju motor wave aku ni kat sini, out meter beb sampai 170km/h hehe..turun bukit boleh la haha..Walau dah tua tapi masih power..Tak sangka plak masih laju macam zaman muda-mudi dia dulu.


Masa ni aku tak pasti samada ada atau tak petrol pam kat Tebedu, tengok minyak masih ok lagi so boleh teruskan dengan tenang. Dalam tengah perjalanan tu aku tengok banyak sawah padi, tapi tak terkumpul kat satu tempat macam kat kedah tu. Sekejap ade sekejap takde. Tapi view memang cantik-cantik sejuk mata aku melihat sampai lupa aku tengah bawak motor. 


Tengok jam dah nak pukul 3 petang tapi belum sampai-sampai lagi, zuhur pun belum lagi. Tak lama tu sampai la border, ada satu masjid kecik nak kata surau tapi aku tengok smart jugak. Malangnya berkunci, mungkin sebab atas dasar keselamatan, sebab tu sampai berkarat mangga :D  hampa kejap...Terus jalan depan sket dengan harapan ada surau atau masjid tapi tak jumpe sampai la betul-betul border.


Ingat nak masuk indon jap tapi tak bawak passport, kalau bawak pun belum tentu boleh masuk hehehe..kawalan sekuriti aku.
Tibe-tibe teringat sebelum sampai border ni aku terpandang ade satu petronas. Dapatla aku rehat-rehatkan diri sambil menunaikan fardu yang wajib. Hilang penat seketika dan teruskan perjalanan..Dalam perjalanan tiba-tiba hujan lebat. Sweater canterburry aku tu kalis air tapi tak la kalis sangat-sangat, so aku pakai seluar kalis air sebab nak teruskan perjalanan. Tak sampai sepuluh minit ujan dah reda pastu aku bukak balik seluar hujan tu. Jalan tak lama hujan lebat lagi sampai naik konfius aku, so kenala pakai balik hehe...Pastu terang benderang lagi pastu hujan lebat balik. Lawak pun ade aku tergelak sorang-sorang atas motor kah kah kahh jap pasang jap bukak tapi yang last siyes tak bukak terus..
Masa lepas je serian tadi aku nampak signboard ladang teh Mayang. Aku pun tengah tunggu signboard tu masa on the way gerak balik ke Serian tapi tak jumpe sampai la bulatan serian. Kalau dah niat, ape lagi aku patah balik sampai jumpe. Masuk kampung tu jauh jugak tapi tak jumpe-jumpe. Masa ni memang hujan lebat sampai la aku sampai kuching. Aku teruskan jugak dengan slumber nyer. Baju canterburry aku dah start basah, tapi layankan dulu sebab aku ada bawak baju hujan spare nak bagi dua lapis. Dah setengah jam jugak la aku jalan masuk kampung yang aku tak tau mana hala tujunye. Hujan sampai tak nampak jalan, sejuk, petrol aku pun dah mula tipis. Tak tahan sejuk dengan hujan lebat tu aku berhenti kejap kat tempat tunggu bas. Ade sorang budak lepak situ aku bual-bual dengan dia tanya lokasi tempat tu. Rupenye jauh lagi adehhh..

Ade la dalam 15minit aku lepak situ, tengok lagit putih rasanya tak guna aku tunggu lagi. Terus mencari tempat yang aku rasa macma best tu. Hujan terlalu lebat, tak dapat aku nk snap pic langsung. Dalam hati aku kalau dapat snap memang terbaek la nak buat kenangan la katekan. Hati aku memang kuat nak teruskan perjalanan walau hujan, ribut bila aku dah niat. Ish makin lama makin takde orang lalu jalan yang kau lalu tu. Terasa konfius jugak, Dah pukul 530 ptg dan dah macam magrib gelapnyer, risau aku dengan lampu motor aku ni yang cemeh cuma lampu atas jer ade lampu bawah dah terbakar sebab takde bateri. Takpe, Allah bersama aku kalau apa-apa jadi hehe.. Thrill bila lalu jalan tak de rumah, hujan, angin kuat dan jalan yang licin lagi berlopak-lopak. Tak lama lepas tu aku pun sampai la ke Ladang teh Mayang tu sambil hujan boleh plak takde kat sana. Konfiusss...

Tengok signboard pun aku dah seram..errrr btol ke tak ni?? Apasal macam tak terbela jer kan. Angin kuat masa ni. Pelan-pelan aku masuk dalam kampung tu kat mana tempatnyer.. Bila sampai tempat tu perghh...macam masuk tempat berhantu. Bukan tekde orang tapi macam kilang tu dah tak beroperasi lagi. Ade yang duduk situ pun macam staff lama. Ape ntah yang buat aku ngeri dengan suasana usang tempat tu..."Ahhhh..ladang teh tu depan sikit kott" aku cakap dalam hati tu walau jalan makin teruk dan mengecil. jap elok jap tak jalan die. Aku belasah jer tapi dalam hati macam cari nahas ni dah la takde rumah orang kanan kiri. Semak ade la. Dalam kepala ni fikir macam-macam pulak kalau-kalau ada harimau tengah jalan hahaha...Sarawak takde harimau kot. Hmm..hmmm...dah rasa nak patah balik ni tengok jam dah pukul 6 petang. Kalau kat semenanjung kira dan senja dah tu.


 Tak lama lepas tu aku patah balik sebab aku rasa ada something yang tak kena lepas masuk dari simpang tadi. Tu cuma perasaan aku kot. Slumber tu slumber jugak tapi waspada. Masa aku tengah patah balik tu aku berselisih dengan satu kereta kancil. Aku benti tahan orang tu. Memula dia tak nak bukak tingkap mungkin sebab atas dasar keselamatan dia bawak anak kecik. Bila dia buka aku tanya kat mana ladang tu. Dia jawab ladang tu dah lama tutup dah setahun kat hujung kampung tempatnye. Rupe-rupenye jalan yang aku lalu tu kampung tapi tak tau la nape tak nampak orang, rasenye jauh jugak aku masuk kedalam. Korang tau kenapa sebenarnya aku patah balik...rupe-rupenye aku tak perasan hahaha. Alhamdulillah Allah gerakkan hati aku...

Baru aku perasan petrol aku dah low sangat-sangat dalam hutan kebun tu. Tapi aku dah biasa situasi ni, sebelum ni masa perjalanan dari kuching ke Sri Aman tahun lepas. Puncanya aku tak isi minyak kat serian sebab terlalu ramai orang isi minyak sampai sesak teruk. Tak tau pasal apa. Selamat sebab ada kedai tepi jalan jual minyak pakai gelen hehe...terbang Rm12 segelen..





 Hmm..takpelah (rasa macam sengal sekejap) terus aku balik ke Serian. Lepas setengah jam aku sampai pekan Serian. Lepak jap kat kedai mamak. Tengah tunggu mood nak makan datang tiba-tiba ada sorang cina ni mengamuk sebab makanan dia lambat sampai. Maki-maki lancau cibai semua tu kat pekerja muslim kat situ. Aku senyum je tengok dia sambil dia tengok aku tak puas hati. Lantak la ko! perangai macam budak-budak. Pegangan agama dia camne pun aku tak tau. Walhal setengah jam aku duk situ takde pulak dia tanya "mana makanan saya, sula siap ke belum?"...Lepas tu salahkan pekerja maki-maki bagai. Ekkk elehhhh...bongok ke ape. Aku marah pasal dia takde adab..Takpela aku rileks jer sebab penat bawak motor lom hilang tambah pulak baju lencun dengan perut yang lapar macam nak makan orang. Lepas makan aku refuel petrol aku dan teruskan ke Kuching, last station aku. Semalam memang sangat-sangat lebat sampai tak nampak jalan. Aku dah pakau baju hujan dua lapis tapi masih sejuk bangat. Nak speeding kat jalan serian-kuching pun tak dapat sebab jalan licin dengan tak nampak sangat...visor aku takde wiper hehe..naseb baek aku pakai glove so takla sakit tangan aku kena titisan hujan masa bawak laju. Sejuk, tak tahan dah aku lepak isap rokok kejap..ish rokok je aku hehe...


Alhamdulillah aku berjaya sampai ke rumah aku dengan selamat. Puas hati dengan ekspidisi lone ranger aku kali ni....In syaa Allah kalau ade rezki lepas aku pakai Kawasaki Versys nanti aku nak pergi Brunei dan juga sabah mudah-mudahan.Kesian kat motor ni aku buat macam superbike jalan jauh-jauh...Nak bagi dia rehat nak kasi frame kat dia hahaha.....banyak kenangan dia bawa aku bersama...Thanks for reading mate!

8 ulasan:

Unknown berkata...

best baca travelog ni
berani yer pegi srg2
chekgu prnh bwk moto dr segamat-mersing dulu..dlm 3 jm driving
sampai mersing,jln pun dh mcm monyet jer lps tu..haha
x jln cmtu ker..hehe

faizalfretless berkata...

eh jauh gak tu segamat mersing..pegi mane la cikgu anit mase tu ekkkk.....brani je klu niat kita betul hehe

Addin Liyana berkata...

lau mul.mmg patah balik siap2..haha
x dannye nak teruskan perjalanan..haha
seram!

kak tie berkata...

kalau bawak keter malam2 lalu jln sunyi sepi..mesti pasang CD Yassin..takutt

faizalfretless berkata...

xpe, elok la tu...sambil2 igt Allah

Razila berkata...

Amboi..meriahnya travel by motor, terbaiklah...biasa lepak kuching drive kereta tu pon kalau malam takut gak...ni xberanilah nak redah macam tu, kikiki sana jalannya jauh dari orang n kg, a way nak ke gunung gading pon kene pikir banyak kali..mana tau rezeki x baik tayar pancit ke, sapelah yang nak tolong tukar. Hehehe tp alhamdulillah...sana selamat for saya travel sorang :-)

Hadilhtok berkata...

Giler lah... hahaa. part ko kate nk p mayang tea tu aku mcm nk mencelah je gtaw yg ladang tu dah tutup... hahahaa

AsriJr berkata...

Harga dan harta paling bernilai adalah pengalaman....

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)