02 Mei 2011

Masa kanak-kanak memang best beb.

Hari ni 2 may 2011, ye hari ni aku keje jugak. Tengah keje tadi tingat pulak aku pasal ayam. Dulu kecik2 hobi aku bela binatang, banyak gak binatang aku penah bela, kucing, murai, terkukur, merbuk, wak-wak, tupai, itik, ayam, kambing, kelicap dan tah hape2 lagi aku penah bela. Ha tupai penah gak tapi kejap je. Tapi ape yang aku rasa paling untung ayam la. Ayam kampung aku dah biase bela tapi aku nak citer pasal ayam daging. 
Korang tau tak mana aku dapat baka ayam daging? Gua dapat dari B.S beb. BS? tu singkatan bebudak kampong aku dulu a.k.a buangan sampah. Haha mesti korang rasa jijik dengar aku kutip dari BS kan? Kecik-kecik tau hape janji dapat barang yang kami nak antaranya pelampung tiub lori balak utk buat berkubang kat kolam2 yang kami ceroboh. Ye memang dulu aku kira selalu jugak la pegi sana sebab nak cari barang permainan dan gadget2 lain yang masih serviceable. Mak bapak aku tak penah ajo pon tapi membe2 aku yang ajo. Bau memang busuk giler babeng la toksah cakap tapi tak penah la aku muntah. Kilang ayam jarang-jarang buang telur ayam kat sana tapi kalau dia buang mmg banyak anak ayam ler cuma pilih je yg nmpak sihat dan berkualiti. Biasanya aku bela tak sampai 20 ekor. Duit sekolah aku buat beli jagung ayam hancur, kasi makan ayam ternakan aku. Masa memula mmg kritikal sikit sebab mana ada ibu ayam tu, so kena la inisiatif sikit. Masukkan kat dalam 'gerdos' bahasa kampong aku ataupun lagi senang kotak mcm kotak TV tu. Then tebuk tin milo atas bawah, letakkan kat dalam tu pelita. Tebuk keliling tin milo tu supaya haba dapat diedarkan. Senang je kan? Seronok tengok ayam-ayam aku membesor gemok2 semua. Bila dah besor sikit aku lepaskan ler. Sampai masa aku request bapak aku sembelih makan ramai2. Hehe ada yang geli nak makan kalau ikut aku cerita ni. Tapi aku yakin dah dkt 16 tahun lepas aku makan ayam tu dan masih sihat walafiat alhamdulillah. Sebab ape sebab aku yakin ayam tu bersih masa aku kutip dan tak penah kena injection lagi. Ayam baru netas la katekan. Teringat dlu ayam yang aku bela tu jinak2, tak lari kalau aku datang siap main panjat2 badan aku lagi. Masa tu la aku tau ayam pon pandai nak manje2 mcm kucing. Alah aku tau korang tak percaya ayam tu kan haha. Tapi betol bila dia naik kat bahu aku dia usik aku pakai paruh dia. Lawak  je aku ingat. Dan satu lagi kegemaran aku kalau ada yama tengah mengeram aku suka usik bagi ibu ayam tu patuk aku tak pon suruh dia kejor aku. Akibat selalu sangat kacau mak ayam mengeram tu yang aku kena 'gurem'. Gurem ni spesis insect yang suka duduk sama2 kat area telur bila mengeram. Kalau kena kat badan gatal woo00o. Cara nak hindar gurem tu dengan minyak gas. Sapukan kat mana2 kat area badan mcm pakai perfume nnt dia lari la. Tak caya? tak caya dah aku ni kan budak kampong je. Lantak pi kat hang budakj bando haha. 

Cakap banyak tak guna tembak pon tak kena ok lah sampai sini jela aku nak cerita ek, May rest in peace bebeh =) babaii...

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)