17 Oktober 2011

The last song

Alhamdulillah hari ni aku masih hidup masih sihat dan berada dibumi bertuah ni. Rasanya aman sekali hidup ini bila kita menghayati pengertian hidup yang sebenar. Segala suka duka hidup menjadi bekal sebagai sesuatu yang akan kita lihat kembali nanti. Bila aku melihat indahnya alam ciptaan Allah ini, begitu terharunya aku selaku insan yang kerdil dibumiNya, diberikan udara untuk hidup, diberi makanan yg lazat dan juga keindahan alam yang tentunya tak terbanding dengan mana-mana karya agung didunia. Syukur juga aku dilahirkan sebagai seorang muslim, diberi jalan yang sedia ada dijalan yang benar lagi diredhai Allah s.w.t. Sepanjang hidup ini tidak lengkap rasanya jika kita tidak tersungkur jatuh dan berlari mahupun berjalan. Segala suka duka itu aku anggap sebagai kenangan manis.Biarlah kita dengan ketentuanNya, asalkan kita mahu terus berubah kearah yang lebih baik. Rezeki itu ada dimana-mana, jika tiada manakan kita hidup sehingga kini? Ya Allah mengapa kau beri nikmat ini kepada kami sedangkan kami antara insan yang mungkin lalai dan alpa dengan kehendak dan tuntutanmu. Otak yang dikurniakan sangatlah hebat buat kita, walau itu hanyalah sekelumit dari rahsia Allah. Jauh aku merenung bumi yang penuh tanda tanya, mengapa itu dan ini terjadi. Semua untuk kita berfikir akan nikmatnya hidup ini, sebagai bekal di hari akhirat kelak. Buat ibu bapa yang tidak pernah mengalah dan berputus asa aku ucapkan terima kasih atas jasa-jasamu. Terkadang aku mengenang akan jasanya dan menitis air mata bila merasai apa yang telah dikorbankan untuk kami semua. Ya Allah, kau maha agung, maha adil lagi maha bijaksana. Ya Allah aku akur dengan ketentuanmu, aku serahkan segalanya kepadamu hidup dan matiku. Jika aku bukan insan terpilih untuk bersamaMu maka aku akur dan redha dengan ketentuan itu, tetapi insyAllah aku akan berusaha menyiapkan penamat yang baik buat generasiku yang akan datang. Dan jika pula aku terpilih untuk bersamaMu maka itu adalah sebesar-besar rahmat buat ku, tidak akan ku lupa  segala yang baik itu adalah pemberianMu jua ya Allah. Ya Allah, kadangkala aku letih dengan ujianmu tetapi aku sedar Kau menyayangiku oleh kerana dugaan itu. Sesekali seakan pandangan ku gelap dan kabur, dihalangi oleh nikmatnya dunia ini. Seakan ditarik lembut bila nur Mu kembali menyinari jasad hamba Mu ini. Ya Allah, dunia ini adalah destinasiku dan aku harus mengharungi walau begitu perit, pedih dan susah megharunginya. Jalan penyelesaian sentiasa dekat dengan ku, tetapi ia seperti disebalik tabir emas yang begitu indah ukirannya. Terang tapi terlindung. Itulah dunia yang penuh dengan keseronokan yang sementara. Kini diusiaku, begitu banyak perkara menyedarkan aku apa maknanya kehidupan. Sungguh rumit untuk diselesaikan, waspada pada tanda-tanda yang diberikan. Ingatlah wahai diriku, kau mempunyai kelebihan berfikir dan membuat penilaian yang terbaik buat diri kau. Sungguh asyik malam ini, lagu yang diputarkan begitu menyengat jauh kedalam jiwa dan ragaku. Terima kasih untuk segalanya.. terima kasih sekali lagi..Alhamdulillah.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)