12 Oktober 2011

Berfikir dan memikir.

       Bertemankan segelas kopi dan sebatang rokok diiringi hujan yang masih belum terhenti dari senja tadi membuatkan aku merenung sejenak. Tanpa disangka ada seseorang mengingatkan aku akan lagu debu-debu hati nyanyian Ebby Saiful lantas sesuatu yang tidak sengajakan melimpah-limpah dari segenap fikiran.
       Soalan pertama timbul pada diri aku, dimanakah aku sekarang? Melihat pada sekarang mungkin detik ini jadi kenangan seumur hidupku.  Adakah ini benar atau ilusi hidup. Sering tertanya-tanya apakah yang akan berlaku selepas ini. Adakah berjalan dengan lancar atau sekadar memburukkan lagi keadaan? Semua itu termaktub didalam luh mahfuz lagi. Segalanya telah dibahagi-bahagikan mengikut yang diberi. Jika kini aku begini bagaimana pula esok. Berkeluarga, mempunyai anak, cucu dan keluarga yang besar, kita tidak tahu nanti. Diredhaikah atau sekadar biasa-biasa sahaja seperti manusia lain yang tak kurang baik dan tak kurang jahatnya. Kita impikan yang sempurna tetapi kita mungkin bukan manusia yang paling sempurna. Aku harap tiada kesalahan aku dalam membuat pilihan. Tetapi seandai pilihan kita tersasar dari apa yang kita hajati aku anggap itu adalah error dari dia iaitu yang dipilih dan terpilih. Kita tetap benar, kita tetap dalam landasan dan jangan dirisaukan. Betapa bahayanya sekali risiko hidup ini pasti ada jalan penyelesaiannya. Jika terdesak mungkin kita mengambil jalan risiko yang lagi besar sebagai jalan pintas dan paling selamat. Agak rumit untuk diterjemah mungkin kerana ke-abstrakan minda ini menjadikan berbelit-belit. Ada yang terus menerus, ada yang tersimpul rapi  dan ada jua perlu diselesaikan seolah-olah menggunakan matematik. Itulah akal fikiran, mereka yang malas berfikir itu adalah mereka yang didalam kerugian. Tak perlu rasanya hidup ini terlalu rumit, hidup bersahaja pun tidak boleh. Mestinya pasti kita perlu berfikir cara yang terbaik lagi bijaksana. Lemah bila melihat mereka yang malas untuk berfikir, sihat pula bila melihat mereka yang rajin berfikir dan ketetapan hati yang kuat untuk menjana sesuatu. Hidup ini juga bagi aku satu matematik kompleks. Pengungkapan berlaku apabila kita melalui  sesuatu dengan menghalusinya. Tiada apa didunia ini tiada bertanda, tiada bermaksud, tiada jua tanpa pengertian. Segala yang berlaku adalah hikmah bukan ada hikmahnya. Bila ditumbuk dada ini barulah keakuran kita akan datang perlahan. Bila dihempas badai barulah kita ini terkebil-kebil, bangun, sejuk dan sendirian. Jatuh bangun tergolek terhempas seterusnya, berlari..dan berlari mahupun terbang bebas. Tetap pada ketinggian itu. Mual dengan berkata-kata, jelek dengan itu dan ini. Terima dan menerima, hantar dan terima. MasyAllah hidup ini terlalu abstrak. Ada manusia dan juga haiwan, kadang-kadang tidak dapat membezakan mana satukah haiwan dan manusia. Ada nyata haiwan mampu berfikir tetapi ada nyata manusia tidak mampu berfikir, cukup sekadar menjadi manusia atau lebih lagi dengan istilah manusia. Semua kerana berfikir dan berfikir.
Jauhnya perjalan hidup ni.. manusia...

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)