30 Januari 2011

Penemuan fakta sains dan islam bukti kebenaran Al-Quran: Peringkat kejadian manusia (Embriology)


  Beberapa saintis dari seluruh dunia telah mengkaji akan sifat-sifat kewujudan manusia dan cuba mencari peringkat-peringkat embriologi manusia dengan tepat. Sebelum ini mereka telah membuat beberapa panduan melalui apa yang dikaji oleh mereka tetapi belum tentunya mendapat hasil yang benar-benar memuaskan sehinggalah mereka menemui apa yang terkandung didalam kitab suci agama islam iaitu Al-Quran.

  Mungkin ramai yang tidak percaya bahawa saintis-saintis barat telah tersasar dah telah menjadikan panduan yang salah itu sebagai panduan mereka untuk mengklassifikasin pembentukan embrio manusia. 

  Saya telah menjalankan kajian melalui beberapa artikel-artikel, video-video dan juga kitab Al-Quran sendiri mengenai deskripsi susun atur embriologi manusia. Salah seorang saintis yang telah memberikah hujah-hujahnya mengenai perkara ini ialah Keith L. Moore, seorang saintis anatomi dan embriologi terkemuka didunia. Beliau juga pengarang kepada buku yang bertajuk "The developing human" yang mana sedang diterjemah kedalam lapan bahasa diserata dunia. Buku beliau dianggap sebagai rujukan sah oleh komittee khas Amerika Syarikat sebagai buku terlaris dipasaran yang dikarang oleh orang perseorangan sahaja. Mengikut apa yang telah Prof. Keith sampaikan, hanya sedikit tentang pengkelasan dan penggolongan embrio manusia sehingga kurun ke-20. Deskripsi embrio yang terkandung dalam Al-Quran tidak boleh diasaskan atas pengetahuan saintifik pada kurun ke-7 masihi. Satu-satunya konklusi munasabah darinya ialah deskripsi ini telah disampaikan kepada Muhammad dari "tuhan'. Merujuk kepada ayat beliau tuhan itu ialah Allah swt. Pada tahun 1940'an prof. Streeder yang berkhidmat di Institute embriologi Carnegie, Washington telah mencadangkan satu sistem pengkelasan 23 tahap-tahap embrio berdasarkan rupa dan perbezaan. Sistem pengkelasan Carnegie telah digunakan diseluruh dunia sehingga tahun 1970'an sehinggalah sistem yang lebih baik dicadangkan oleh Dr. Ronan Nurali di institute Carnegie di San Diego,California.

  Kajian-kajian diteliti berkenaan Al-Quran dan hadis selama 4 tahun telah mendedahkan sistem untuk mengkelaskan sistem embrio manusia yang menakjubkan kerana dicatat pada kurun ke 7 masihi. Walaupun Aristotle pengasas ilmu embriologi manusia sedar bahawa embrio ayam dihasilkan melalui beberapa peringkat dari kajiannya tentang telur ayam pada kurun ke 4 sebelum masihi namun dia tidak memberi apa-apa penerangan tentang tahap-tahap ini. Tiada seorangpun didalam sejarah ilmu embriologi pernah memberi penerangan yang jelas tentang ilmu embriologi sehingga kurun ke 20 masihi. Namun Quran memberi penerangan yang begitu jelas tentang tahap-tahap embriologi manusia sebelum manusia pernah menyentuh lagi berkenaan bab-bab embriologi manusia, lagilah mengenai tahap-tahapnya.

  Surah ke-23 Al-mukmin ayat 12-14 "Dan sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari pati(yang berasal) dari tanah, kemudian kami jadikan pati itu (setitis) air benih pada tempat penetapan yang kukuh, kemudian kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku, lalu kami ciptakan darah beku itu menjadi daging, kemudian kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang, kemudian kami balut tulang-tulang itu dengan daging. setelah sempurna kejadian itu, kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya, maka nyatalah Allah sebaik-baik pencipta"

  kemajuan dalam kajian mikroskopik oleh "New technological developments" mendedahkan bahawa ayat-ayat yang terkandung dalam Al-Quran adalah benar belaka. Pemeriksaan mikroskopik ini menunjukkan bahawa pembentukan bayi dalam rahim ibu berlaku "betul-betul seperti apa yang dikatakan dalam ayat-ayat suci Al-Quran itu tadi. Al-Quran mencatatkan ini 1400 tahun lalu!. Al-Quran menetapkan secara teliti tentang sekurang-kurangnya 6 tahap embriologi manusia. "Sesuatu yang sains hanya boleh temui dan mengesahkan pada kurun ke 20-masihi, atas sebab ini deskripsi yang terkandung dalam Al-Quran TIDAK BOLEH diasaskan atas pengetahuan saintifik pada kurun ke 7 masihi. Satu-satunya konklusi munasabah yang boleh dibuat darinya ialah deskripsi ini telah diberikan kepada Muhammad swt dari Allah.

Susunan embriologi manusia yang diringkaskan mengikut Al-Quran.

  1. NUTFAN: setitis air atau cecair(mani)
  2. ALAQAH: struktur seakan-akan lintah
  3. MUDGHAH: struktur seakan-akan gumpal
  4. IDHAAM: tulang atau rangka
  5. KISAA: pembalutan tulang dengan daging
  6. AL-NISH'A: pembentukan janin asing(manusia)

This post are originated by me,  thanks for reading.



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)