10 Januari 2011

Mengapa kadangkala kita baik kadangkala kita jahat

  Baik dan jahat adalah seperti warna hitam dan putih. Setiap manusia punyai abstrak yang tersendiri yang dipengaruhi oleh alam sekeliling dan gaya hidup tersendiri. Tahukah anda bahawa tubuh badan kita jika dipisah-pisahkan akan menjadi satu molekul yang sangat halus iaitu zarah atau lebih jelas lagi atom-atom yang mempunyai casnya tersendiri. Betul, positif dan negatif. Cuba anda ingat balik apa yang sudah diajar oleh guru sains anda satu masa dulu.

  Kita ibarat orang yang sedang memandu kereta dan kereta itu adalah tubuh badan kita. Jika kita memandu dengan berhemah mungkin kita dapat mengurangkan risiko kemalangan. Itu salah satu contoh memandu dengan cara negatif boleh menyebabkan perkara negatif. Ada beberapa dari rakan-rakan saya pernah berkongsi cerita mengapa bila susah dia selalu mengharapkan belas kasihan ilahi dan bertaubat kepadaNya tetapi bila tidak dalam keadaan tertekan dia lupa segalanya. Adakah perkara ini normal? Salah satu saya ingin tekankan disini ialah mengenai kebendaan, keseronokan dan juga keselesaan. Orang yang selalu melakukan perkara yang baik akan susah untuk melakukan perkara negatif, tetapi masih terdorong untuk melakukan perkara yang tidak baik. Tiada manusia sempurna dimuka bumi ini. Mengeluh bila susah dan juga berdoa bila susah adalah perkara yang berlainan. Rasanya keluhan manusia ini lebih dari berdoa dan juga berusaha.

  Pernahkan anda melihat seseorang yang selalu meninggalkan sembahyang, tidak berpuasa dan tidak melakukan perkara yang baik-baik tetapi mempunyai kemewahan yang melimpah ruah? Bohong jika anda tidak pernah melihat manusia sebegini. Mereka ada disekitar anda. Mengapa perkara ini berlaku? Pernah saya membaca salah satu hadis dari kitab yang mengatakan bahawa jika seseorang itu telah tersasar jauh dari haluannya maka Allah gelapkan hatinya dan membuatkannya leka dengan hal-hal duniawi. Tetapi...mengapa orang yang tidak lalai menunaikan kewajipannya terhadap tuhannya selalu ditimpa masalah dan juga kesusahan. Benar tidak semua menghadapi masalah yang sama tetapi dari apa yang saya lihat mereka sekadar hidup bersederhana tidak berlebih-lebihan dalam sesuatu perkara. Ingatlah satu-satu dugaan yang Allah berikan itu satu petanda bahawa Dia masih sayangkan kamu dan inginkan anda tabah dan benar-benar taat kepadanya. Orang yang bersabar dalam sesuatu musibah adalah mulia disisi Allah.

  Azalinya manusia ini 'bogel' sebenarnya, tidak berpakaian tetapi suci bersih dari segala kekotoran. Harap anda jangan salah faham. Bogel dalam ertikata disini ialah kita tiada berjasad sebelum turun kemuka bumi ini. Tetapi kita ditakdirkan untuk menghadapi ujianNya bersama 'pakaian' yang dinamakan manusia berjasad. Tubuh badan kita diperbuat dari tanah dan juga beberapa unsur lain seperti air. Ia mudah terpengaruh oleh alam sekeliling termasuk cuaca dan juga suhu-suhunya. Kehadiran syaitannirrajim pula memeriahkan suasana kehidupan seisi dunia dengan godaan dan hasutan-hasutannya yang hebat. Jangan salahkan mereka sahaja jika anda sudah tersesat jauh tetapi tanyalah hati anda sejauh mana anda mengenal diri anda sendiri dan maha agung Allah subhanallahutaala. Ingat, cas yang lebih kuat akan menarik cas yang lebih lemah, jadi dimanakah anda?? Akhir kata dari saya, 'kita genggam kita dapat, kita lepas dia pergi'...Assalamualaikum. Thanks for reading.



Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)