26 Februari 2010

262626 FEBRUARY 2010

Perhatian:  sila pasang lagu yang disediakan di kotak kanan sebelum membaca



Hari ini merupakan hari keputeraan baginda Rasul junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W, tarikh keramat buat saya kerana 26 Februari 2010 ni genaplah umur saya yang ke 26, kebetulan pula sama dengan tarikh Maulidur Rasul ini. Pastinya saya takkan melupakan tahun ini buat selama-lamanya kerana jarang sekali tarikh lahir kita jatuh pada hari yg sama dgn Kelahiran Nabi kita Muhammad s.a.w. Terharu dengan ucapan-ucapan teman-teman yg sebelum ni jarang mereka ucapkan. Mungkin kerana hari ini hari penting buat kita selaku umat islam.

Sambutan pastinya akan diadakan di seluruh dunia termasuk negara tercinta kita Malaysia tapi bagaimanakah erti kata 'sambutan' itu sendiri dikalangan kita? Kebanyakan dikaca televisyen memaparkan perarakan sebilangan besar umat islam berjalan dengan berselawat dan juga sepanduk. Aku tak nafikan amatlah baik kita mengadakan aktiviti sedemikian supaya dapat memupuk semangat cintakan Rasul dengan memperingati hari penting sebegini. 

Akhir-akhir ini semakin ramai dikalangan pemuda pemudi hanya sekadar mengingati tarikh ini dan melibatkan diri dalam aktiviti yg aku sebutkan tadi tanpa mengetahui maksud sebenar sambutan MaulidurRasul dengan lebih mendalam lagi. Apa yang saya nak sampaikan disini, selamilah perjuangan Nabi Muhammad s.a.w dalam menyampaikan dakwahnya ketika pada masa itu kerana amatlah sukar untuk menyampaikan agama Allah ini  kepada seluruh manusia. Ketabahan baginda dalam menempuh liku-liku kehidupannya menjadi contoh yang terbaik buat kita sekalian. Bayangkanlah pada masa itu ramai yang menghina, mencerca dan ada juga yang sanggup membaling batu ke arah baginda a.s hanya kerana ingin membawa mereka kejalan yang benar dan diredhai Allah s.w.t. Ya Allah aku bersyukur lahir didunia yg aman dan damai selesa untuk beribadat. Marilah saudara saudari bersama-sama kita mensyukuri nikmat Allah dipermudahkan bagi kita untuk beribadat sementara pintu belum tertutup. Kalau pengorbanan baginda buat kita adalah untuk menyampaikan agama yg diredhai Allah ini amatlah sukar, tetapi Allah sudah permudahkan bagi kita pada zaman ini masa dan keselesaan yang banyak buat kita untuk beribadat. Kenagilah jasa-jasa Rasullullah, marilah kita bersama-sama kejalan yang benar.

Lihatlah alam yang terbentang ini begitu indahnya buat kita, langit yang membiru, tanah yang subur, dedaunan yang menghijau, gunung ganang yang tinggi, air yang mengalir tanpa henti dan juga udara yang segar semuanya Allah ciptakan supaya kita manfaatkan kurniaan tuhan ini dengan penuh penghayatan. Renungkanlah sedalam-dalamnya didalam hati ini untuk apakah kita hidup selama didunia ini, carilah erti hidup anda yang sebenar sesungguhnya Allah senantiasa berada disisi umat yg patuh pada perintahNya. Ketenangan hati bukanlah hanya dari kekayaan duniawi tetapi dari hati yang tulus menjadi hamba Allah yang taat menunaikan kewajipannya.

Kesimpulan dari apa yang saya ceritakan disini marilah kita kembali kepada jalan yang benar, jalan yang nyata yang patut kita lalui sebagaimana yang Nabi Muhammad s.a.w turunkan kepada kita seadanya. InsyAllah. Betulkan saya seandainya ada kesalahan dalam penulisan...

**ASSALAMUALAIKUM**


2 ulasan:

aaapit berkata...

اللهم صل على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم

Selawat ke atas junjungan..selamat ulangtahun bro..semoga terus diberkati hingga akhir hayat..

faizalfretless berkata...

tima kasih bro......hehehe...

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)