30 Disember 2009

Jauh Perjalanan Luas Permandangan




Dek kerana aku telah diberi off selama 5 hari so aku kebosanan duduk kat bilik tak tau nak buat ape. Tanpa aku duga semalam kononnya sengaja aku keluar utk 'ngeteh' dan beli barang sket. Lepas aku pegi kedai terfikir lak aku 'kalau jalan2 best nih!' so aku drive la motor aku tu menghala ke arah timuran melalui  Kg Haji Baki seterusnya ke pekan Bau. Oh ye korang jangan silap lak,aku wat masa ni kat Sarawak k hehe. Kalau nk ke pekan Bau tu adala gak dalam sejam tu pun kalau lori-lori balak dengan lori batu tak banyak la. Tengok minyak pon ada setengah erm bole kot nih,dalam pukul 3:45pm so pelan2 aku bawak moto aku dengan kelajuan purata 70km/h. Lori-lori yang banyak melambatkan perjalanan di samping jalan yang tak stabil dan rosak. Setibanya aku kat pekan Bau aku tengok signboard Gua Angin 3km, Tasek Biru 2km! wah tak jauh dah..masa tu lbih kurang 4:30pm dan aku teruskan perjalanan ke Gua angin atau Wind Cave buat sesape yang tak paham bahasa melayu hehehe...Tempat tu aku dah penah pegi dan penah mandi..memang cun tempat tu cuma gambar tak dapat nak tunjuk sebab tak ambik. Cuma gambar ni je dapat aku tunjuk sebab semalam aku just 'touch down ' je. Udara yang sejuk tu cukup membuat aku rasa aman dan damai.



Dalam 10min aku kat Gua Angin tu aku teruskan penjelajahan ke tempat yang aku sendiri pun tak tahu. Cuaca gelap ni hari nak hujan, arghh belasah jela...jalan raya yang aku lalui makin kecik ermmm...jauh semakin jauh aku jalan. Tak nampak bayang rumah pun yg ada cuma jalan yang di kelilingi hutan dan bukit bukau.

Macam tu la jalan yg aku lalu tu..sunyi je..dalam hati aku berkata 'ermm kalau aku teruskan apalah yang aku jumpa. Dalam perjalanan 'solo' tu aku nampak pemandangan yang indah melihat keindahan alam semulajadi ciptaan tuhan. Yang paling best udara yg fresh dan sejuk yieeehaa..Aku teruskan perjalanan sambil 'layan ' suasana yang sangat aku suka. Kalau nak jumpa rumah pun cuma sebiji dua je.



Jalan yg agak basah licin memaksa aku jalan dengan kadar perlahan sikit memandangkan jalan yg bersimpang siur yg macam siot. Agak lama aku jalan tetapi tak menunjukkan ape-ape petanda yg best. Nekad aku teruskan. Dalam 15min lps tu jumpa lah aku  dengan satu papan tanda ini:



Hah Fairy Cave? tak penah lagi aku dengar nama tempat ni. Tanpa tunggu lagi terus aku full throttle sambil kona baring keh3 trus ke tempat tu. Perghh sejuk tak tahan mungkin area pergunungan kot. Gembira rasa hati jumpa tempat best camni tak sabar nk tengok. Masa nak sampai tu aku sempat snap lagi syok punya pasal:
 
Ok tu aku ambik kt pintu masuk ke Fairy Cave, cantik kan?
sekarang kita tengok satu tempat sebelum sampi ke Gua Fairy. Tempat ni agak seram aku tengok tak tau la pasal ape mungkin petang tu sunyi giler kot tempat tu..



Memula mati2 aku ingat ni lah gua fairy tapi bukan rupenye,kena jalan depan sket baru jumpa..tapi gua ni nampak mcm pelik je. Ade gak aku nampak colok kat situ mungkin ada upacara pemujaan nombor ekor kot hahahahaha.....



Akhirnya sampai jugak aku ke tempat tu iaitu Gua Fairy tapi ape yg ada kat atas tu? aku pun tak tau sebab tak berani aku nak naik sorang2 lagi pun kat situ cuma aku sorang je yg ada perghh....kat sini aku nak kongsikan beberapa gambar area Gua Fairy tu.






apa ada kat atas tu erk???



SubhanAllah~~
 
Gambar ni berhadapan dengan Gua Fairy tu tadi...angin kuat ~~


Selepas puas lepak kat area gua tu tadi aku pon gerak, perlahan-lahan aku tinggalkan tempat tu sambil rokok Dunhill kat tangan..Hari pun mendung semacam je baik, aku gerak cepat..memula aku ingat nak gerak balik tapi hati ni nak teruskan perjalanan...hati aku kata 'gilo nih' dah la masuk kampung orang, jalan pun aku tak tau ahhh hamtam saja la labuuu...so tanpa teragak2 lagi terus aku menghala ke jalan yg sememangnya aku pon tak tau tah mane...sampai la aku kat satu kg tu yg namanya pun aku tak tau...pastu aku ternampak pakcik tu nak melintas jalan..aku hentikan moto trus bertanya "pak cik nak tumpang tanya sket lah" pakcik tu pon jawab "iya" , kemudian sy tanya lagi "jalan ni kalau saya trus je sampai mana cik". Pak cik tu jawab lagi. "ohh kalau terus jak sampei lah ke kg sinun" hmm nampaknya takde kputusan positif nih. Aku tanya lagi dlm bahasa Sarawak " Sinun sekda tampat best kah?" pak cik tu jawab "ne ada, ya kampong jak bah" ohhh paham2..kalau aku teruskan jugak cuma sampai ke kampung org jer.."ok2 tima kasi pak cik" ermm bahaya sebenarnya kalau masuk kampung orang sembarangan kat sarawak nih, silap-silap tak balik nanti..tu pesan orang sini lah. Aku pusingkan moto terus ke destinasi seterusnya iaitu Tasek Biru kat pekan Bau. Tempat tu aku tak risau sangat sebab kat pekan cuma aku tak penah pegi je camne la tempat tu erk?? Melalui jalan-jalan yg aku lalui tadi akhirnya sampai jugak aku ke Tasek Biru. Tempat tu tasik je mcm tempat rekreasi biaser. tapi nampak aman tempat tu gamaknye..macam biaser la aku kan minat amek gambo nih..layannn...



hehe rehat jap tangan kebas..



Teka apa dalam plastik tu hehehe...???



mmg biru tasik nih..


 
gambar dari atas...hmm kalau casting pun best tempat nih..





alamak lepak punya lepak langit makin gelap so apa tunggu lagi cabutttt....

Dalam pukul 6:30pm aku pun gerak la balik, sarung Givi terus gerak. Dalam perjalanan tu hujan selebat-lebatnye sampai sakit tangan aku kena hujan habis basah kuyup tapi apa yang aku dapat hari ini satu kepuasan yang tak dapat aku gambarkan. Terima kasih kerana sudi membaca.Assalamualaikum.




4 ulasan:

stuck berkata...

jln2....
makan angin...
buang angin..
hua3..

faizalfretless berkata...

ehehe stuck2..tu la hobi aku..jenjalan menjelajah tempat yg aku tak pnah gi dow...

sniffa93_aznil4eva berkata...

haha mcm best je jln2 tanpa rancang:)

faizalfretless berkata...

haha...thats my favourite one la sniffa..best ada unsur adventure sket keh3....thanks 4 comments..

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)