17 Mac 2012

Kepulangan

Jam ditangan memnunnjukkan 4:51 pagi. Terjaga dari tidurku serta merta. Lantas aku duduk dihadapan netbook ku yang setia menanti. Apakah yang terjadi. Tidur dikala kepasrahan dalam kegelisahan memikirkan sesuatu. Terjaga tidurku dari mimpi yang tidak sangka akan berlaku sekali lagi. Arwah ibu datang dalam mimpiku. Dia sedang menungguku dikejauhan sana. Tersenyum dia menanti kedatanganku dengan perlahan. Senyuman yang sudah lama kudambakan, alangkah sedihnya suda lama ditinggalkan. Berkat doamu seakan kehabisan nur nya. Jauh diri ini dibawa pergi oleh arus kehidupan. Mengapa lain dipinta lain yang diterima, atau sekadar ujian hebat dariNya. Dalam mimpi itu dia berpakaian serba putih. Ayah muncul dengan tiba-tiba. Lalu aku dijamu oleh ibuku dengan lauk kegemarannya. Kami hanya senyum sambil makan. Mungkin benar pesan orang tua tua, mimpi berjumpa arwah tiada kata-kata darinya. Dalam mimpi itu aku tetap sayu dalam kegembiraan. Aku perlukan kekuatan seperti dulu. Oh tuhan, mengapa ini terjadi. Hilang impian dan angan-anganku hilangnya harapan. Mungkin aku patut menerima dia yang kau sampaikan kepada aku satu tika dulu. Aku memohon keampunan sekali lagi tidak redha dalam pilihanmu. Kini aku kepasrahan, menerima sesutu yang jauh dari sudut normal permintaanku. Bukan yang terlalu sempurna, cukup perkara asas yang dapat dipenuhinya. Aku terlalu meminta, aku terlalu berharap dan aku tersungkur dalam harapan bertopengkan kejayaan. Ya Allah, kembalikanlah aku yang dulu. Aku rela terima segalanya. Perlahan-lahan bayangan ibu hilang seperti debu berterbangan di sudut tanah yang luas tiada penghujung. Aku redha dalam balasan Mu ya Rabb..


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)