11 Januari 2012

Anak aset ke syurga atau neraka?

       Alhamdulillah syukur masih diberi kekuatan dan hidup dihari ini dibumi Allah yang tersergam indah. Sang suria pun masih bersinar menunaikan tugasnya terhadap Allah. Segar udara pagi, aman dan tenteram...Thanks Allah..

       Biasanya kita slalu mendengar tanggungjawab ibu bapa sangatlah besar dan berat. Mendidik anak menjadi seorang muslim sejati bukanlah senang. Tambah pula di era moden ni masing-masing ada kerjaya nak dijaga. komitmen berbahagi-bahagi antara dunia dan akhirat.. Itu adalah paksaan dunia, kita tidak diwajibkan mencari kemewahan semata tetapi carilah akhiratnya jua. Ibu bapa juga boleh diistilahkah penghantar ke syurga atau sebaliknya.

       Sebagai anak tidak terlepas dari tanggung jawab seperti yang disebutkan tadi. Adakah kita sebagai anak selalu melalaikan nasihat mereka ataupun melupakannya. Jangan kerana kita adalah anak kita tidak perlu melakukan apa-apa pada mereka. Bagi yang masih mempunyai ibu bapa bersyukurlah kerana masih diberi peluang untuk bersama mereka. Pada aku ibu bapak jugak antara tempat kita nak refer tentang sesuatu lebih-lebih lagi tentang agama. Selama kita hidup ni rasanya pernah tak kita fikirkan tentang sesuatu? maksud aku bila orang tua kita meninggal. Adakah kita dapat uruskan mereka ni dari awal hingga ke akhirnya? Mandikan jenazah, kafankan, mahupun urusan ke liang lahad. Tidak kira la lelaki ataupun perempuan tetap sama. Tidak semestinya anak perempuan tak layak, tak sesuai dan segala bagai alasan untuk tidak menunaikan tanggungjawab untuk menguruskan jenazah ibunya. Pada aku banyak kelebihannya bak kata ustaz Don kat tv alhijrah tu. Contohnya alangkah baik kalau kita selaku anak adik beradik memandikan sendiri jenazah orang tuanya. Tentunya kalau kita sendiri melakukan perkara tersebut dengan penuh kasih sayang dan tertib. Kalau orang lain semestinya tak macam yang kita uruskan sendiri. Andaikata ada aib, tentunya rahsia tu kita simpan ketat-ketat.Yelah kita kan anak. Begitu jugak masa mengkafankannya. Tentunya kita susun elok-elok kita balut cantik-cantik sebagai pakaian terbaik untuk dihantar ke alam roh kelak. Nama pun dengan kasih sayang kan. Seterusnya mengimamkan jemaah untuk sembahyang jenazah. Adakah kita mampu untuk melakukan tu? Aku tau tak ramai yang boleh dan yakin untuk menjadi imam. Alangkah baik kita selaku anak dapat buat semua tu. Proses kebumi pun begitu. Kita tak tau bagaimana kalau orang lain yang uruskan. Pada aku la yang pernah masuk ke liang lahad untuk meletakkan nenek aku diperbaringan terakhir, aku rasakan sangat takut kalau-kalau pergerakan aku ni menyakiti jenazah kerana perasaan sayang,kasih tu tidak terhingga. Apatah lagi kalau mak bapak kita sendiri. Semua urusan terakhir anak-anak yang buat. Si arwah tentu berbangga dengan kita dan bersyukur kerana diberi anak yang soleh dan bertanggungjawab. Apa yang aku taip ni semua berkisar dari video Ustaz Don ini..tapi apa yang dia cakap memang buat aku tersentak, rasa macam nak menagis pun ada sebab aku tau aku sendiri tak mampu nak lakukan tu semua. Sama-samalah kita belajar nanti InsyAllah..Oh ye kalau nak menangis biarla kena tempatnya, jangan kerana cerita korea ka jepun ka ataupun hal dunia saja kita menangis...tak gune wooo... :) jom kita tengok..




2 ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)