26 Ogos 2010

Kisah hidup aku satu masa dulu,

Hidup ni bukan selalunya senang, ada saja cabaran-cabaran yg datang, kadang2 kita betul, kadang2 kita buat silap. Yelah kita hanya insan biasa kan? Takde ape pon yg joe nk tulis kt post ni cuma nak kongsi sket kisah asal-usul kehidupan aku.

Aku ni anak petani, dari kecik sampai besa dah lali dengan kehidupan sebagai org kampung. Sawit, getah, sawah tu semua adalah mata pencarian family aku. Walaupon aku hanya anak seorang petani tapi bagi aku itu adalah rahmat bagi aku. Kenal erti susah payah dalam kehidupan, kenal erti kesederhanaan dalam hidup. Setiap kali aku tengok pokok2, dedaunan mesti hati aku jadi tenang. Sampai kadang2 jadi ketagih nk menikmati semua tu setiap masa. 
 
 
Ihsan pak Google
Dulu masa aku kecik aku selalu ikut mak aku tolong kutip getah sekerap atau bahasa lain getah beku atau lantun. Hehe ada tak yang tak penah dgr istilah nie? Bila dtg je time wekend aku selalu bangun pepagi ikut mak aku ke kebun getah. Biasanya kebun org je, kebun getah sendiri tak sampai dua ekar. Sebab tu mak ngan bapak aku selalu ambik upah toreh getah org. Haa ape? busuk? tau la korang mesti pikir busuk kan. Tp tula antara mata pencarian utama keluarga aku. Aku seronok tolong mak aku walau kadang2 aku malas nk tolong hahaha. Biasanya kalau time wekend aku tak tolong mak aku kutip getah mesti aku menyesal. Apasal ntah aku pon tak tau. Dapatla sket kadang2 amak aku bagi duit sket tuk beli jajan. Aku tak nak pon tapi amek jela buat simpan2. Amek ati la katekan haha. Mak aku toreh getah lama dah dr dia remaja lagi. Tp skrang dia dah sakit2 dh takle keje berat2. Kesian dia aku tgk kencing manis la jantung la dan sekarang ni buah pinggang problem plak. Alahai mak sabar erh mak kami sentiasa akan jaga mak okeh.


Ihsan pak Google
Kalau pasal sawit plak banyak kaitannya dgn bapak aku yg tabah tu. Dulu masa aku mula2 menceburkan diri dlm kebun sawit bapak aku tu umo aku baru darjah 4. Ape la sangat yg aku bole buat erk, tapi masa tu aku dah start tolak kete sorong jenama diamond tak silap aku tu. Bole la setakat 4 biji sekali tolak. Berat dowh badan pon kecik je. Masa tu gak jalan tgh kebun belum buat, berselut2 plak tu mak aihh..selalu aku mengeluh pasal selalu kete sorong aku terbalik bila isi penuh2. Dahla jauh..Geram2 aku sepak je kete sorong tu pasal ape ntah hahaha. Biasanya yg kejekan bapak aku, aku ngan uteh aku, kadang2 ude ada tolong gak. Sama2 tolak gerabak bapak aku nk letak kat tempat yg lori bole masuk punya pasal. Tarik pakai moto je beb. Habis baju kami kena tanah masa tu..Hahaha lawak plak nk citer, Biasanya bapak aku mesti belanja aku mkn roti canai sedap kat kg parit kassim dekat2 area kg aku sebelum gi nyawit. Balik pon kdg2 ngeteh gak kalau balik awal. Ye bapak aku kaki ngeteh haha. Aku pon samer je..Bila dah jual je sawit tu mesti bapak aku kasi upah yeahh.. dgn duit tula aku bole beli kasut, baju, majalah gila-gila, ujang, rokok syhhh..senyap2 je smuggle hua3..lama gak aku tlg kejekan sawit tu sampai tingkatan 5.Sekarang pokok sawit tu dah tua, bapak aku pon dah tua. Aku, uteh, uda masing2 dah ada kerjaya sendiri. Bapak aku dh tak larat nk kejekan sorang so dia upahkan je indon tuk settle semua tu. Kesian bapak aku susah2 besarkan kami ni. Thank kiu bah..Abah mmg the best. Skrg ni kalo boleh aku tak bagi dah bapak aku keje berat2 lagi, umo pon dah masuk 70 thn bah. Relak2 duk umah sudah nnt kita ngeteh sama2 erh.

Kadang2 time cuti aku lepak2 kat kebun sawit bapak aku tuk releasekan tensen aku. Dah macam ubat dah bila aku lepak sana rasa aman tenteram je jiwa aku nie.

Dengan experience ni banyak yang aku dapat faedahnya buat pedoman hidup aku. Bukan mudah mak bapak aku nk dapatkan duit utk besarkan kami. Aku hargai semua tu, dan aku tak nak susahkan mereka lagi. Aku janji. Biarlah susah camne pun kita kena dahulukan org tua kita. Sesungguhnya aku bangga menjadi anak tani.
Hyprobulksms

4 ulasan:

yan berkata...

=) speechless bile bace..

faizalfretless berkata...

skrg takle dah baca post ni, sedih plak hehe.

Murni berkata...

:-) entri ini mengingatkan saya pada kehidupan sebagai anak tani yang juga pernah saya lalui. Hidup sebagai anak tani banyak mengajar kita erti kehidupan & kemanusiaan.

faizalfretless berkata...

Alhamdulillah sy dilahirkan sbg anak tani, sbb itu la sy slalu beringat akan payah jerih mencari rezeki dan akan kenangkan jasa mreka smpi bila2..tq

Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (8) buka minda (7) hidup (5) KERJAYA (4) LIRIK (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) INFORMASI (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) MATI (3) PENGHAYATAN (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) PATRIOTIK (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)