14 April 2013

Sepohon kayu daunnya rimbun.

Walaupun hidup seribu tahun apa gunanya kalau tak sembahyang....

Rasanya semua orang tahu akan lagu ni, bagi aku lagu ni mungkin antara lagu pertama yang menjadi pencetus semangat iman didalam dada aku..

       Zaman dah berubah, orang semakin lupakan sejarah bahkan sejarah itu sendiri terpadam akan kealpaan manusia. Tanpa sejarah siapalah manusia. Itulah bukti kewujudan kita dimuka bumi ini in syaa Allah. Pepohon takkan rendang dan berbuah jika tidak disemai dari permulaan benih itu sendiri. Benih mungkin bentuknya sama cuma cara kita menyemainya bagaimana. Elokkah tanahnya, tinggikah tempatnya, banyakkah kandungan airnya sebegitu juga manusia yang lahir ke dunia tanpa seurat benang. Bersih dan suci tanpa dosa. Sedia untuk dicanting umpama kain putih yang bersih dan suci. Bagaimana untuk mencanting terpulang pada pencanting itu sendiri samada mahu memilih warna hijau, putih, hitam atau membiarkan apa sahaja warna yang ada untuk dicanting sebagai latar corak yang diinginkan. Itulah sejarah, permulaan kecil kita yang tidak mengerti walau satu pun perkara didunia.

       Kain dan pepohon saling berkait. Kain dengan putihnya dan pepohon dengan benihnya. Jika benih sudah ditanam bagaimana pula mahu membentuk akarnya. Akar yang sihat bakal menjadikan sang pokok kuat, teguh dan subur untuk hidup. Disinilah harus disemai dari peringkat awal lagi. Jika lambat disemai dengan baik mungkin sudah terlambat dan penyemai mungkin akan mengalami kerugian serius. Tanpa berdalih lagi benih itu adalah kita, kain itu pula bersamaan dengan akarnya jua. Dunia akhir zaman ramai penyemai membiarkan tanaman-tanaman mereka begitu sahaja tetapi pada masa yang sama mengharapkan hasil yang lumayan. Bagaimanakah perkara ini boleh terhasil....Sungguh meragukan jika hanya tanam dan biarkan ia hidup sendiri ditemani lalang-lalang dan rumput-rumput yang sudah berjanji menemani setiap masa sehingga layu dan mati kerana zat yang tersedia dihisap oleh sang lalang, rumpai dan rumput-rumput yang sedia dimanana-mana sahaja. Itu janji si rumput lalang dan juga rumpai. Banyak penyaksian sekarang rumput-rumput lebih tinggi dan subur dari tanaman. Sadis, belum sempat mekar bunga apatah lagi buahnya sudah terlindung dari sinaran cahaya yang memberikan daya ia untuk terus hidup. Hidup tapi dalam keadaan yang rencat. Sang cahaya memerhati dari atas dimanakah harus disinari, tetapi tiada kelihatan. Sejuk berteduh dibawah panji-panji sang lalang dengan tertutupnya peluang cahaya untuk menembusi. Salah pkok itu sendiri. Tidak, mungkin salah penyemai jika dari awal sudah meracun rumput-rumput dan sang lalang mungkin pohon itu kuat menerima cabaran mereka.

       Sesekali si pokok tunduk kala tiada langsung sinar cahaya, karena ia tahu cahaya tetap akan menembusi walaupun sedikit tanpa perlu mendongak keatas. Jangan sampai cahaya tidak lagi mahu datang bertanggah. Tahu pokok itu kelesuan. Sang pokok cuba untuk keatas tetapi tiada cukup tenaganya akibat kekurangan zat. Oh mengapa ini terjadi kata sang pokok, sesekali terkulai layu jua menangis meraung akan nasibnya ini. Sang pokok bertekad ia mahu menjadi pepohonan yang merimbun dan berbuah lebat. Ditanya oleh sang lalang tinggi "Apakah yang kau buat itu wahai pokok?' seraya sang pokok berkata ' Aku mahu kuatkan akarku wahai lalang durjana', lalu salang lalang ketawa terbahak-bahak sekaligus menutupi sang pokok lebih banyak dan gelap lagi. Sudah lama sang cahaya tidak kelihatan, sang pokok  kebingungan dimanakah ia, terus bersedih akan kehilangan sang cahaya begitu sahaja. Dalam diam pokok mengumpulkan saki baki zat yang ada pada akarnya sebelum melonjak keatas andai adanya cahaya suatu hari nanti. Hari terus berlalu...sang pokok sudah bersedia, akarnya semakin hari semakin kuat tetapi sang cahaya tiada kelihatan. Si lalang ketawa lagi..sang pokok pasrah. Dengan tidak semena-mena sang cahaya datang dan memancarkan cahayanya lebih kuat kepada sang pokok menembusi dedaunan lalang yang kasar dan tajam itu. Sang pokok bangkit dan terus meninggi dan kini berbuah dengan banyaknya.

       Dari satu sudut yang lain, penyemai pokok itu kehilangan arah dan punca. Dalam kegelisahan hidup yang dialami dia teringat akan tanaman yang dulu ditinggalkannya. Mencari-cari dimanakah tanamannya dulu, kebingungan dan kelaparan yang amat sangat memaksa dirinya untuk rebah, lalu dia bersandar dan berteduh di satu pohon yang rimbun daunnya. Lalu dia tertidur dan bermimpi dikejauhan sana terlihat satu pohon yang merimbun dan banyak buahnya. Penyemai memerhati tepat kearah pohon itu, dilihatnya semakin lama semakin dekat pokok itu kepadanya. Dia merasa panik dan cuba lari dari mimpi itu tetapi tersedar kerana sebiji buah dari beribu-ribu bilangannya jatuh ditapak tangannya. Dia terjaga lalu memakan buah itu dengan hati yang amat gembira. Dengan hasil itulah si penyemai dapat meneruskan hidupnya yang tidak pasti dimanakah penghujungnya..

Sepohon kayu daunnya rimbun, lebat bunganya serta buahnya, walaupun hidup seribu tahun kalau tak sembahyang apa gunanya....

sekadar cerita dongengan, punya maksud tersendiri..Terima kasih Allah memberiku ibu dan bapa yang memberikan akar yang kuat untuk ku meneruskan hidup ini..Alhamdulillah...

Al-Fatihah buat ibu..


Jadilah 'Jantan'

Alhamdulillah...masih ada upaya untuk menaip kali ni.. Syukur tak terkira banyaknya..

Sekadar perkongsian..Hari ni aku rasa ada something yang patut aku taip didalam blog ni supaya lain kali aku sendiri beringat. Dah dewasa dah aku ni, tapi rasanya iman aku tak sedewasa pemikiran dan usia aku.. Rasa begitu banyak kekurangan dalam diri, rasa begitu lemah dan tak utuh iman aku ni.. Cuma 5 kewajipan seharian cukup untuk memenuhi segala yang kita perlukan. Ya, solat lima waktu...Tauhid, keampunan dan doa kita dibumi ini..cukup lengkap bagi memastikan kita dalam keadaan selamat In syaa Allah.

Namun aku bukan sekadar nak bercerita tentang solat lima waktu...tetapi...kita...kita yang merasakan kuat untuk berlari, lantang untuk bersuara dan mampu untuk senyum selama mana kita mahu..agak hebat kan kita ni? Dengan mudah memandu, memacu sebatang tubuh kita untuk membuat perkara apa yang kita suka..tapi sejauh mana kekuatan kita? Fizikal? mungkin....mental? pun mungkin...iman? .....ragu-ragu?....bohong dalam sehari kita tidak membuat dosa...mungkin terbangga diri, terumpat sesuatu atau segala apa dosa kecil...dosa itu sengaja...bukannya perkara tidak sengaja...Mata mungkin modal termurah untuk mendapat dosa..kita tidak dapat lari dari dosa.---> senangnya ayat ni kan? memang boleh kita lari dari membuat dosa...tapi...sekuat manakah kita?? sekadar mana yang mampu ke, atau sekadar lakonan... Sukar..sukar...memang sukar..Kita lelaki, punya kelebihan tersendiri dari wanita.

Andai kita menjadi lelaki sejati alangkah indahnya hidup ini...alangkah manisnya senyuman sebenar, terasa yang panas itu sejuk, terasa yang pahit itu manisan, terasa yang huduh itu tauhid..tanpa keluhan siapalah manusia, keluhan apa yang diletakkan...keluhan dunia sila lempar tepi..MasyaAllah ..dugaan itu tanda Allah sayangkan kita....terasa titisan air mata begitu murah memikirkan tentang diri ini, tentang diri ini, tentang imanku, tentang orang-orang yang ku sayang..Itulah impian aku selaku seorang lelaki., aku inginkan semuanya wahai kebaikan, bukannya kamu wahai kebutaan hati.

Mengapa masih tidak utuh? mengapa masih ada perkataan 'ter' dan 'tidak sengaja'....Memohon keampunan penyuci jiwa, memohon ampun bukan semata, memohon keampunan tidak kembali lagi... 

09 April 2013

SOLAT SUNAT DHUHA DAN CARA MELAKSANAKANNYA

KEUTAMAAN MENGERJAKAN SOLAT DHUHA

Ianya Amalan Berbentuk Sedekah.

Bagi setiap anggota sendi serta ruas-ruas tulang perlu mengeluarkan sedekah bagi menunjukkan ketaatan kita kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala. Justeru itu solat Dhuha adalah amalan yang dapat menunaikan tanggung jawab tersebut. Daripada Abu Dzarr radhiallahu’ anh, daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, baginda bersabda:

يُصْبِحُ عَلَى كُلِّ سُلاَمَى مِنْ أَحَدِكُمْ صَدَقَةٌ فَكُلُّ تَسْبِيحَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَحْمِيدَةٍ صَدَقَةٌ

وَكُلُّ تَهْلِيلَةٍ صَدَقَةٌ وَكُلُّ تَكْبِيرَةٍ صَدَقَةٌ وَأَمْرٌ بِالْمَعْرُوفِ صَدَقَةٌ وَنَهْيٌ عَنْ الْمُنْكَرِ صَدَقَةٌ

وَيُجْزِئُ مِنْ ذَلِكَ رَكْعَتَانِ يَرْكَعُهُمَا مِنْ الضُّحَى.

Maksudnya:

Bagi tiap-tiap ruas dari anggota tubuh salah seorang di antara kalian harus dikeluarkan sedekahnya setiap pagi hari. Setiap tasbih (Subhaanallah) adalah sedekah, setiap tahmid (Alhamdulillah) adalah sedekah, setiap tahlil (Laa Ilaaha Illallah) adalah sedekah, setiap takbir (Allahu Akbar) adalah sedekah, menyuruh untuk berbuat baik juga sedekah, dan mencegah kemungkaran juga sedekah. Dan semua itu boleh diganti dengan dua rakaat solat Dhuha. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 720)

Allah Memberi Rezeki Yang Cukup Sepanjang Siang Hari.

Bagi mereka yang mengerjakan solat Dhuha Allah Subhanahu wa Ta’ala sentiasa mencukupkan segala keperluan seseorang sepanjang siang hari. Daripada Nu’aim bin Hammar, dia berkata: Saya pernah mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda Allah Azza Wa Jalla berfirman:

يَا ابْنَ آدَمَ لاَ تُعْجِزْنِي مِنْ أَرْبَعِ رَكَعَاتٍ فِي أَوَّلِ نَهَارِكَ أَكْفِكَ آخِرَهُ.

Maksudnya:

Wahai anak Adam, janganlah engkau sampai tertinggal untuk mengerjakan solat empat rakaat pada permulaan siang (waktu Dhuha), nescaya Aku akan memberi kecukupan kepadamu sampai akhir siang. (Hadith Riwayat Imam Abu Dawud dalam Sunannya, Kitab al-Sholaah, no: 1097)

Mendapat Pahala Sebagaimana Mengerjakan Haji Dan Umrah.

Bagi mereka yang mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu tetap berada dalam masjid dengan berzikir kepada Allah dan mengerjakan solat Dhuha pada awal terbitnya matahari maka dia mendapat pahala seperti mengerjakan haji dan umrah. Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.

Maksudnya:

Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat maka dia akan mendapat pahala sebagaimana pahala haji dan umrah. Dia berkata (Anas), Rasulullah bersabda: Yang sempurna, Yang Sempurna, Yang Sempurna. (Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no: 535)

Ia Solat Bagi Orang Yang Bertaubat.

Solat Dhuha adalah termasuk bagi solat untuk orang-orang yang bertaubat (Sholat Awwabin). Daripada Zaid bin Arqam bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam keluar menuju tempat Ahli Quba’ yang ketika itu mereka sedang mengerjakan solat Dhuha. Baginda lalu bersabda:

صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.

Maksudnya:

Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya matahari. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 748)


TATACARA PERLAKSANAAN SOLAT DHUHA.

Waktu Mengerjakan Solat Dhuha

Waktu untuk mengerjakan solat Dhuha adalah sewaktu matahari mulai naik iaitu sebaik sahaja berakhirnya waktu yang diharamkan solat setelah solat Subuh (12 minit setelah matahari terbit atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya setelah 15 minit) sehingga sebelum matahari condong atau tergelincir ketika tengahari (10 minit sebelum masuk waktu Zuhur atau untuk lebih berhati-hati laksanakannya sebelum 15 minit). Menurut Syaikh al-‘Utsaimin di dalam Asy-Syarhul Mumti’.

Jika demikian, waktu solat Dhuha dimulai setelah keluar dari waktu larangan solat pada awal siang hari (pagi hari) sampai adanya larangan saat tengah hari.

Namun demikian waktu yang afdal adalah pada saat matahari panas terik. Demikian adalah dalil-dalil tentang waktu mengerjakan solat Dhuha:

Daripada Anas radhiallahu’ anh, dia berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

مَنْ صَلَّى الْغَدَاةَ فِي جَمَاعَةٍ ثُمَّ قَعَدَ يَذْكُرُ اللَّهَ حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ

ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ كَانَتْ لَهُ كَأَجْرِ حَجَّةٍ وَعُمْرَةٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

تَامَّةٍ تَامَّةٍ تَامَّةٍ.

Maksudnya:

Barangsiapa mengerjakan solat Subuh secara berjemaah lalu sesudah itu dia tetap duduk (di masjid) untuk berzikir kepada Allah sehingga matahari terbit (dan meninggi), kemudian solat (Dhuha) dua rakaat. (Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam Sunannya, Kitab al-Jumu’ah, no: 535)

Sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:

صَلاَةُ الأَوَّابِينَ حِينَ تَرْمَضُ الْفِصَالُ.

Maksudnya:

Solat Awwabin (orang-orang yang taubat) dilakukan pada saat teriknya matahari. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatul Musaafiriin wa Qashruha, no: 748)

Jumlah Rakaat Solat Dhuha.

Jumlah rakaat solat Dhuha paling minimal adalah dua rakaat dan ia boleh dikerjakan tanpa batasan jumlah rakaat yang tertentu. Sebelum ini penulis telah memaparkan hadith-hadith berkaitan solat Dhuha yang dilaksanakan dengan dua dan empat rakaat. Berikut adalah dalil yang menunjukkan ianya juga boleh dikerjakan dengan sebanyak enam, lapan dan dua belas rakaat.

Daripada Anas bin Malik radhiallahu’ anh bahawasanya Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah mengerjakan solat Dhuha sebanyak enam rakaat. (Hadith Riwayat Imam al-Tirmidzi dalam kitab al-Syamaail, Bab Sholat al-Dhuha, no: 273)

أُمِّ هَانِئٍ فَإِنَّهَا قَالَتْ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ دَخَلَ بَيْتَهَا يَوْمَ فَتْحِ مَكَّةَ

فَاغْتَسَلَ وَصَلَّى ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ.

Maksudnya:

Daripada Ummu Hani’, dia berkata: Pada masa pembebasan kota Makkah, dia bertemu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam ketika baginda berada di atas tempat tertinggi di Makkah. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam beranjak menuju tempat mandinya lalu Fathimah memasang tabir untuk baginda. Selanjutnya Fathimah mengambilkan kain dan menyelimutkannnya kepada baginda. Setelah itu baginda mengerjakan solat Dhuha sebanyak lapan rakaat. (Hadith Riwayat Imam al-Bukhari dalam Shahihnya, Kitab al-Tahajjud, no: 1176)

Di dalam Fathul Baari al-Hafidz Ibnu Hajar rahimahullah telah membawa sebuah riwayat seperti di bawah:

وَعِنْد اَلطَّبَرَانِيّ مِنْ حَدِيثِ أَبِي اَلدَّرْدَاءِ مَرْفُوعًا مَنْ صَلَّى اَلضُّحَى رَكْعَتَيْنِ لَمْ يُكْتَبْ مِنْ اَلْغَافِلِينَ ,

وَمَنْ صَلَّى أَرْبَعًا كُتِبَ مِنْ اَلتَّائِبِينَ , وَمَنْ صَلَّى سِتًّا كُفِيَ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ ,

وَمَنْ صَلَّى ثَمَانِيًا كُتِبَ مِنْ اَلْعَابِدِينَ , وَمَنْ صَلَّى ثِنْتَيْ عَشْرَة بَنَى اَللَّهُ لَهُ بَيْتًا فِي اَلْجَنَّةِ

Maksudnya:

Dalam riwayat al-Thabarani daripada hadith Abu Darda’ secara marfu’ disebutkan: Barangsiapa solat Dhuha dua rakaat, maka tidak ditulis sebagai orang-orang lalai, barangsiapa solat Dhuha empat rakaat maka ditulis sebagai orang-orang yang bertaubat, barangsiapa solat Dhuha enam rakaat, maka dicukupkan untuknya pada hari itu, barangsiapa solat Dhuha lapan rakaat, maka ditulis dalam golongan ahli Ibadah, dan barangsiapa solat Dhuha dua belas rakaat maka dibangunkan untuknya rumah di syurga. Rujuk Fathul Baari, jilid 6, ms. 349 ketika al-Hafidz mensyarah hadith Shahih al-Bukhari no: 1176. Namun status hadith ini diperselisihkan olah para ulamak hadis. Musa bin Ya’qub al-Zami’i yang terdapat dalam sanad hadith ini telah didha’ifkan oleh Ibnu al-Madini namun dinilai tsiqah pula oleh Ibnu Ma’in dan Ibnu Hibban. Al-Hafidz sendiri berkata sanad hadis ini lemah namun diperkuatkan oleh hadith Abu Dzar yang diriwayatkan oleh al-Bazzar hanya sahaja sanadnya juga lemah dan apa yang lebih tepat hadith ini dha’if. Wallahu’alam.

Berkaitan dengan dalil yang menunjukkan jumlah rakaat solat Dhuha ini tidak ada batasan yang tertentu adalah:

مُعَاذَةُ أَنَّهَا سَأَلَتْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا:

كَمْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُصَلِّي صَلاَةَ الضُّحَى؟

قَالَتْ: أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ وَيَزِيدُ مَا شَاءَ.

Maksudnya:

Daripada Mu’adzah, dia berkata: Aku bertanya kepada ‘Aisyah: Berapa rakaat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam mengerjakan solat Dhuha?
Dia menjawab: Sebanyak empat rakaat lalu baginda menambahnya lagi menurut yang dia kehendaki. (Hadith Riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab Sholaatil Musaafiriin wa Qashruhaa, no: 719)

Ringkasan Tatacara Mengerjakan Solat Dhuha

Rakaat Pertama

1) Berniat di dalam hati untuk mengerjakan solat Dhuha
2) Takbiratul Ihram
3) Doa Iftitah
4) Membaca surah al-Fatihah
5) Membaca Surah al-Qur’an
6) Rukuk
7) Iktidal
8) Sujud
9) Duduk antara dua sujud
10) Sujud kali kedua
11) Bangun untuk rakaat kedua

Rakaat Kedua

1) Ulang seperti rakaat pada pertama dari nombor (4) hingga (10)
2) Duduk untuk tahiyyat akhir
3) Memberi salam ke kanan dan ke kiri


Kredit to: Hisham kamikaze@https://www.facebook.com/shamkamikaze 




Related Posts with Thumbnails

Label

ISLAM (37) aku (29) PEDOMAN (12) kenangan (12) aku merepek (7) buka minda (7) KERJAYA (4) LIRIK (4) hidup (4) muzik (4) AIDILFITRI (3) ALAM MISTIK (3) JODOH (3) KEMBARA (3) LAGU (3) Puitis (3) RENUNGAN (3) SARAWAK (3) TUDM (3) sukan (3) 2011 (2) AL QURAN (2) Aircraft (2) FILEM (2) FREEMASON (2) INDONESIA (2) INFORMASI (2) JENAYAH (2) KASIH IBU (2) KEBENARAN (2) KEJURUTERAAN (2) MATI (2) PATRIOTIK (2) PENGHAYATAN (2) PERJUANGAN (2) SEJARAH (2) TAUBAT (2) UCAPAN (2) YAHUDI (2) bisnes internet (2) keje (2) memasak (2) motor (2) resepi (2) sajak malam (2) 100PLUS (1) 2010 (1) 7TRIBE (1) ALAM KUBUR (1) AMY SEARCH (1) ANJING (1) ART OF LIFE (1) ARTIST (1) BAHASA (1) BAIK (1) BINATANG (1) BIRTHDAY (1) BISNES (1) BRUTAL (1) BURJ DUBAI (1) C-130 (1) CALL (1) CINTA (1) CN235 (1) CRIME (1) DARJAH SATU (1) DRUM (1) DUA LAUTAN (1) DUNIA (1) FACEBOOK (1) GAME (1) GITAR (1) GULA (1) HAIWAN (1) HARGA (1) HOBI GAMBAR TRAVEL (1) IT (1) Indon (1) JAHAT (1) JAMMING (1) JAPAN (1) JIWANG (1) JOHOR (1) KEBENARAN BUKA MINDA (1) KEDAI GITAR (1) KEYBOARD (1) LAMUNAN (1) LANEY (1) MAKANAN (1) MALAYSIA (1) MAULIDURRASUL (1) MEKAH (1) MERAPU (1) MICROGENIUS (1) MIMPI (1) MUSIC (1) Maling (1) NABI MUHAMMAD S.A.W (1) NEGATIF (1) NIPPON (1) PEAVEY (1) PELIK (1) PERMAINAN (1) PERMANDANGAN (1) PESAWAT PEJUANG-BHG 1 (1) POSITIF (1) SAINS (1) SHARING (1) SMS (1) SYAWAL (1) Syair (1) TAGGED (1) TAIPEI 101 (1) TAKWIM (1) TARIKH (1) THE RAFFLES (1) THE TRUTH (1) TIMUR BARAT (1) TRADISI (1) TULISAN (1) VALENTINE (1) VIOLIN (1) VIRUS (1) X-JAPAN (1) XPDC (1) ZINA (1) ZYNGA POKER (1) anak (1) belasah jer (1) bolasepak (1) ekspidisi (1) fakta menarik (1) gadget (1) gaduh (1) handphone (1) jelajah (1) kamera (1) kasih sayang (1) kekeluargaan (1) kuching (1) memori (1) nasihat (1) olympic (1) pakistan (1) pengkebumian (1) politik (1) saudara (1)